سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب برج خنک کننده و تعین ظرفیت کولینگ تاور

 

کولینگ تاور آذین تهویه

ظرفیت برج خنک کننده 

در این مقاله کاربردی شما را با نحوه انتخاب ظرفیت برج خنک کننده آشنا خواهیم نمود. از شما تقاضا داریم چند دقیقه ای وقت بگذارید و این مطلب را که به کمک مهندسین شرکت آذین تهویه ( 09194201355) گردآوری شده است را مطالعه بفرمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به سایت های مرجع که در انتهای مطلب آورده شده مراجعه نمایید.

برای انتخاب ظرفیت برج خنک کننده، به پارامتر های زیر نیاز داریم:

    1. دبی آب در حال گردش در برج خنک کننده مکعبی

مقدار دبی آب در حال گذر از برج را دستگاه یا چیلری که برج خنک کننده با آن کار می کند، مشخص می کند. این مقدار توسط شرکت سازنده آن دستگاه یا چیلر اعلام می گردد.

بطور مثال ظرفیت مناسب برج خنک کننده کوره های القای یا برج خنک کننده دستگاه تزریق توسط سازندگان به خریداران این دستگاهها اعلام می شود.

2. دمای آب گرم ورودی به برج و آب سرد خروجی از برج

میزان دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده و دمای لازم آب سرد خروجی از برج خنک کننده نیز توسط دستگاه یا چیلری که برج خنک کننده با آن کار می کند، مشخص می شود. معمولا این مقادیر توسط شرکت سازنده آن دستگاه یا چیلر اعلام می گردد.

3. دمای مرطوب هوا یا وت بادر منطقه جغرافیایی نصب کولینگ تاور

توضیح مختصر دمای مرطوب : دمای حباب تر یا دمای حباب مرطوب (به انگلیسی: Wet-bulb temperature) دمایی است که بخشی از هوا می‌تواند داشته باشد اگر با تبخیر آب در آن تا حد اشباع (رطوبت نسبی 100?) سرد شود و گرمای نهان تبخیر توسط همان بخش از هوا تأمین گردد. به عبارت دیگر، دمای حباب مرطوب در اتاقی بسته و عایق، دمای نهایی هوای این اتاق پس از تبخیر آب تا حدی است که رطوبت هوا به اشباع برسد.

در ضمن این دما را می توان از داده های سازمان های هواشناسی کشور مورد نظر استخراج نمود.

برج خنک کننده فایبر گلاس

برای استفاده از نمودار لازم است که ابتدا مقادیر دو پارامتر زیر را بدست بیاوریم:

الف-مقدار اختلاف دمای آب گرم ورودی به کولینگ و آب سرد خروجی از برج را ( Range ) گویند.

ب- مقدار اختلاف دمای بین آب سرد خروجی از برج و دمای مرطوب هوا را ( Approach ) گویند.

برای شروع کار باید ( Range ) را مشخص نموده و روی خط سبز رنگ آن حرکت کنید و از طرفی دیگر ( Approach ) را مشخص نموده و در راستای افقی حرکت کنید تا این دو خط به یکدیگر برسند. حال از نقطه حاصله در راستای عمودی بنحوی حرکت کنید تا خط دمای مرطوب مورد نظر را در بالا یا پایین قطع نماید. سپس از این نقطه در راستای افقی حرکت کنید تا خط عمودی دبی آب مورد نظر را قطع نماید. مدلی مناسب است که خط آن از بالای این نقطه نهایی عبور نماید.

شما می توانید تمام مراحل انتخاب را در مثال زیر مشاهده کنید:

به عنوان مثال با مراجعه به کاتالوگ یک نوع چیلر دمای آب ورودی و خروجی مورد نظر از خط مربوط به آب سرد (Cooling Water) استخراج می شود. با توجه به موقعیت برج خنک کننده، دمای حباب مرطوب را برای آن منطقه جغرافیایی از جدول استخراج می کنیم. با فرض بدست آوردن مقادیر زیر، ظرفیت برج خنک کننده مربوط به این چیلر را محاسبه می کنیم:

دمای آب گرم = T (گرم) = 95 درجه فارنهایت

دمای آب سرد = T (سرد) = 85 درجه فارنهایت

حداکثر دمای لامپ مرطوب = T (لامپ مرطوب) = 75 درجه فارنهایت

جریان آب = Q = 450 گالن در دقیقه

بر اساس استاندارد طراحی موسسه برج خنک کننده (CTI)، برای تعیین ظرفیت برج خنک کننده، باید یک ضریب قابلیت اطمینان در محاسبات وارد شود. در نتیجه، جریان در واحد (gpm) را با قابلیت اطمینان 110 درصد در نظر می گیریم. همچنین باید توجه داشت که میزان دمای حباب مرطوب باید به گونه ای انتخاب شود که در بیش از 5 درصد از مواقع سال دمای حباب مرطوب محیط از این عدد بیشتر نشود. جدول صفحه بعد، دمای لامپ مرطوب را که می توان در محاسبات استفاده کرد، فهرست می کند.

حال با توجه به نکات فوق با ضریب اطمینان، (Range) و (Approach) برای مثال مورد نظر، توان عملیاتی را محاسبه می کنیم:

جریان = 450 * 1.1 = 495 گالن در دقیقه

محدوده = دمای آب گرم - دمای آب سرد = 95 - 85 = 10 درجه فارنهایت

رویکرد = دمای آب سرد - حداکثر دمای لامپ مرطوب = 85 - 75 = 10 درجه فارنهایت

حال برای انتخاب ظرفیت برج خنک کننده ابتدا نقطه تقاطع (Range) و (Approach) یعنی تقاطع دو مسیر (A) و (B) را در نمودار پیدا کنید. بعد، به صورت عمودی حرکت کنید تا خط لامپ مرطوب، مسیر (C) را قطع کنید. در نهایت با حرکت افقی روی نمودار و ضربه زدن به مسیر عمودی (D) که همان جریان است، به نقطه پایان می رسیم. اکنون خط مدل برج خنک کننده سری (RF) که از این نقطه می گذرد، مدل انتخاب شده است. در این مثال مدل (RF-150) انتخاب شده است. برای اطمینان بیشتر و محاسبات دقیق تر، می توانید از نرم افزار انتخاب برج خنک کننده یک شرکت تهویه مطبوع استفاده کنید.یا با کارشناسان شرکت آذین تهویه تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را در کوتاه ترین زمان دریافت نمایید.

اهمیت محل نصب برج خنک کننده: محل برج خنک کننده باید به گونه ای باشد که هیچ مانعی در اطراف آن وجود نداشته باشد تا هوای خنک وارد برج شود کاهش کارایی و ناکارآمدی برج کننده

اگر بتوان برج خنک کننده را در بیرون با جریان هوای باز قرار داد، برای دستیابی به راندمان مناسب برج مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اگر قرار است برج در داخل ساختمان نصب شود و بین دیوارها محصور شود، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

باید فضای کافی در اطراف برج بدون مانع وجود داشته باشد تا هوای لازم را به برج برساند

هوای گرم خروجی از برج باید به گونه ای تخلیه شود که نتوان آن را برگرداند و به برج برگرداند زیرا گردش مجدد این هوا در داخل برج باعث افزایش دمای حباب هوای مرطوب ورودی به برج و حفظ آب می شود. از برج داغ بیرون می آید

گردش هوا در داخل برج زمانی مورد توجه قرار می گیرد که چندین برج در مجاورت یکدیگر قرار گیرند.تعیین موقعیت برج به عوامل دیگری مانند استحکام محل نصب، تجهیزات اضافی برای تقویت آن، هزینه تامین تجهیزات اضافی برای برج و مشکلات معماری ساختمان و

مواردی که شاید شما به دنبال آن باشید همه می تواند به شما کمک نماید تا بهتر به خواسته خود برسید . بطور مثال : اصول طراحی برج خنک کننده نرم افزار محاسبه راندمان برج خنک کننده انتخاب سنسور دمای آب برج - نرم افزار طراحی برج خنک کننده  طراحی برج خنک کن - کتاب آموزش نرم افزار ees  و طراحی و محاسبات cooling tower  طراحی  و.....

انتخاب برج خنک کننده: جدای از تمام موارد بالا که ذکر شد در زمان خرید برج خنک کننده و انتخاب مدل مناسب و لوازم کاربردی خود به عنوان یک چالش محسوب می شود.یکی از مواردی که در زمان خرید کولینگ تاور برای مصرف کنندگان و کارفرمایان اهمیت دارد جنس بدنه و مقاومت آن در مقابل عوامل طبیعی و مسایل آب و هوایی می باشد. برج خنک کننده فایبر گلاس در سال های اخیر در لیران و حتی کشورهای دیگر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کولینگ تاور های فایبر گلاس به علت وزن سبک ومقاومت خوب در برابر خوردندگی و نور خورشید انتخاب عاقلانه ای به نظر میرسد. در ضمن می توان از طریق استفاده از پکینگ های مناسب در برج خنک کننده هم راندمان آن را افزایش داد و هم می شود برای سالهای متمادی از آن پکینگ ها استفاده نمود.

 بطور مثال استفاده از پکینگ پی وی سی گام 19 از جنس در جه 3 به رنگ مشکی با ضخامت 350میکرون می تواند برای یک یا دوسال مناسب باشد و بعد از آن حتما در روند کاری برج خنک کننده اختلالی ایجاد می شود. بهتر است از پکینگ های گام 14 یا هماه گام 19 با ضخامت بالای 400میکرون واز متریال در جه 2 و 1 استفاده شود تا بتوان حداقل 5 تا 7 سال از آن استفاه نمود.

برا یاطلاع از قیمت انواع پکینگ برج خنک کننده و استعلام قیمت برج خنک کننده به وب سایت آذین تهویه مراجعه نمایید یا با ما در تماس باشید .09194201355


منابع :

ویکی پدیا

https://www.coolingtechnology.org/

وبسایت سیستمهای تهویه مطبوع  آذین تهویه 

 

 کولینگ تاور آذین تهویه-